top of page
De Dialoogleiders
doelgericht in dialoog
Bedrijven
In algemene zin kun je stellen dat werken binnen het bedrijfsleven hectisch is. Grote veranderingen, hoge werkdruk, overheidseisen, wet en regelgeving, enz. enz. Het maakt dat we het met zijn allen druk hebben. Of in ieder geval “dat we druk ervaren”. We rennen, vliegen, staan op en gaan weer door.
​
In onze taal voeren snelle communicatievormen zoals het debat en de discussie vaak de boventoon; “ik vind”, jij vindt, wij vinden” van alles. Maar weten we eigenlijk wel precies wat de ander nou bedoeld? En word je nou zelf wel in de essentie van je boodschap begrepen? En als het antwoord hier “nee” is? Komen we dan samen wel verder? En halen we dan wel het beste in elkaar naar boven? Om nog maar te zwijgen over de resultaten. Want alle energie die wegloopt binnen de verhitte discussies en eindeloze gesprekken over verschillen in opvatting, overtuigingen en waardeoordelen…Het leidt vaak tot niets.
Het introduceren van de dialoog is een tegenbeweging. De vorm dwingt je op vriendelijke wijze stil te staan, nieuwsgierig naar elkaar te luisteren en open vragen aan elkaar te stellen. Het resultaat is dat je op een diepere laag van communicatie uitkomt. Daar ontstaat begrip, verbinding en vind je elkaar vaak in overeenkomsten. De initiatieven die op dit niveau ontstaan leiden vaak tot co-creatie en nieuwe ideeën. En laat nou juist dát zo nodig zijn in het bedrijfsleven!
bottom of page